مصاحبه آقای دکتر رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصحاب رسانه‌ها + فیلم

آقای دکتر رضایی: بسم الله الرحمن الرحیم، جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره پنجم، یعنی دوره جدید برگزار شد و بحث روی تدابیر مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرد. هم در جلسه‌ی گذشته و هم در این جلسه، تدابیر ایشان مورد بحث قرار گرفت که راهکارهایی پیدا کنیم تا این تدابیر در این دوره جامه‌ی عمل به خودش بگیرند. مهمترین بحث‌ها حول پیاده شدن سیاست‌های کلی در کشور متمرکز شد. بحث‌ بود که سیاست‌های کلی آن‌طور که انتظار نظام است، در کشور پیاده نمی‌شود. سیاست‌های کلی چون بعد از قانون اساسی و قبل از قانون مجلس است، باید بتواند در برنامه، در بودجه سالانه، در قانون‌نویسی و در کل برای اداره کشور ساری و جاری شود.

به تعبیری اعمال ولایت چگونه باید در کشور صورت بگیرد؟ قانون اساسی این اعمال ولایت را دیده است. یکی از مهمترین ابراز اعمال ولایت و رهنمودهای رهبری و نظرات ایشان از طریق سیاست‌های کلی است که به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود و آنها باید این سیاست‌های کلی را عملیاتی کنند. اگر این اتفاق بیفتد اقتصاد اسلامی می‌شود. دانشگاه اسلامی شود. معماری و شهرسازی اسلامی شود. وضعیت اداری کشور اسلامی خواهد شد. ولی اگر سیاست‌های کلی مورد توجه قرار نگیرد و در بدنه اجرایی، قانونی و قضایی کشور جاری و ساری نشود، همیشه بین اداره کشور با یک نظام مطلوب اسلامی فاصله و شکاف می‌بینیم.

بحث‌های بسیار خوبی شد. بعضی از اعضا مطرح ‌کردند که سیاست‌های کلی را باید ابتدا به مسئولان کشور آموزش داد. از کسانی که تازه نماینده می‌شوند و یا مسئولیت جدید می‌گیرند، کسانی که یک مسئولیت جدید می‌گیرد، ابتدا سیاست‌های کلی را آموزش ببینند و اگر ابهاماتی دارند، ابهاماتشان را برطرف کنند که با یک شناخت کامل از سیاست‌های کلی، آن مسئولیت را قبول کنند تا بتوانند آن سیاست‌ها را پیگیری کنند.

برخی از اعضا روی نظارت تأکید داشتند که نظارت مجمع باید تقویت شود و اگر نظارت تقویت شود، سیاست‌های کلی در داخل کشور اجرایی و پیاده‌سازی می‌شود. بعضی از اعضا هم معتقد بودند که دیدگاه‌های غرب‌زدگی که در داخل کشور وجود دارد، جمهوری اسلامی را مثل جمهوری‌های دیگر می‌بیننند، لذا آن اهمیت لازم را به بُعد ولایت و سیاست‌های کلی نمی‌دهند که باید با یکسری کارهای مطالعات راهبردی و تعریف و توضیح، این نوع ابعاد جدید از جمهوری اسلامی که در ایران پیاده شده و در کشورهای دیگر وجود ندارد، در سطح‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی انجام شود.

مصوبه امروز به تعیین یک کمیسیون خاص مربوط بود که 16 نفر از اعضا تعیین شدند تا تدابیر مقام معظم رهبری و پیشنهادهایی را که در این دو جلسه مطرح شد، به صورت خاص و با فرصت کافی در کمیسیون بحث کنند و راهکارهای عملیاتی شدن این تدابیر را برای تسهیل در صحن مجمع و تقدیم به محضر مقام معظم رهبری فراهم کنند و بیاورند.

قبل از جلسه صحن اصلی مجمع، دو کمیسیون‌های جدید مجمع را تشکیل دادیم و هیأت رئیسه این دو کمیسیون انتخاب شدند.

جناب آقای شمخانی، رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی، آقای آقازاده جانشین ایشان و آقای وحیدی به عنوان دبیر کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی انتخاب شدند. کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری نیز تشکیل جلسه داد و هیأت رئیسه را انتخاب کرد. من (دکتر رضایی) به عنوان رئیس کمیسیون انتخاب شدم و جناب آقای دکتر قالیباف به عنوان نائب اول و آقای داودی به عنوان نائب دوم و آقای آقامحمدی به عنوان دبیر کمیسیون انتخاب شدند. شنبه آینده جلسه سه کمیسیون دیگر را برگزار می‌کنیم و هیأت رئیسه آن سه کمیسیون هم انتخاب خواهند شد. من در خدمت شما هستم و اگر سؤالاتی دارید، بفرمایید.

خبرنگار خبرگزاری صداوسیما: با سلام و خداقوت، همان‌طور که مستحضر هستید، دیروز رویترز مدعی شد که مذاکراتی برای اینکه در خصوص برنامه دفاعی ایران صورت گرفته است، گرچه سخنگوی محترم وزارت خارجه تکذیب کردند، اما می‌خواستم دیدگاه شما را راجع به این موضوع بدانم؟ مطلب دیگر اینکه امروز یک رسانه آمریکایی مدعی شد که ترامپ تصمیم دارد کل مجموعه سپاه پاسداران را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند. می‌خواستم نظر حضرت‌عالی را راجع به این دو موضوع بدانم.

آقای دکتر رضایی: در موضوع دفاعی ما با هیچ کس شوخی نداریم. دفاع از ملت و سرزمین مقدسمان را یک امر واجب می‌دانیم که حتی حاضر هستیم در خارج از مرزها، در سوریه و عراق برای دفاع از سرزمین‌، اسلام و نظام خویش جان خود را در مقابل تروریست ها تقدیم کنیم. لذا ما در تقویت بنیه دفاعی کشور با هیچ کسی شوخی نداریم و جدّی هستیم و آنچه را که تشخیص بدهیم، برای دفاع از ملت فراهم و استفاده می‌کنیم. همیشه هم گفتیم که دفاع را در چارچوب استانداردهای بین‌المللی انجام می‌دهیم. یعنی از رفتن به سمت سلاح هسته‌ای پرهیز کردیم و در آینده هم دنبال این کار نخواهیم رفت. ولی همه امکانات مشروع و همه امکاناتی را که در نظامات بین‌المللی برای دفاع از خودمان مشروع است، فراهم می‌کنیم و پیش می‌بریم.

آقای ترامپ یک آدم بسیار عجول است و قبل از اینکه بازی را با ما شروع کند، شکست خواهد خورد. ایران با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست. حتی ایران امروز قابل مقایسه با ایران ده سال قبل نیست که در ده سال قبل بسیاری از این قدرت‌ها را شکست دادیم و امروز توانایی بزرگی هم در صحنه سیاسی و هم در صحنه دفاعی داریم و هم نیروهای عاقلی امروز ایران را اداره می‌کنند. آقای ترامپ بهتر است وارد این بازی‌ها نشود، وگرنه شکست سنگینی خواهد خورد.

خبرنگار شبکه خبر: آیا سیاست‌های کلی نظام، مصداق احکام حکومتی هستند؟ اگر هستند، دستگاه‌های اجرایی برای اجرای آنها باید الزامی داشته باشند، یا خیر؟

آقای دکتر رضایی: سیاست‌های کلی در قانون اساسی به عهده رهبر انقلاب واگذار شده، یعنی ایشان سیاست‌های کلی کشور را پس از مشورت با مجمع تشخیص، تعیین و ابلاغ می‌کنند. دولت، مجلس و قوه قضائیه باید این سیاست‌ها را عملیاتی و اجرایی کنند. لذا همان‌طور که در رابطه با سایر قوانین همه مسئولین در همه دستگاه‌های اداری و اجرایی باید اقدام کنند تا سیاست‌های کلی را که فراتر از قوانین جاری کشور هستند و باید تبدیل به قانون شوند، اجرایی کنند.

البته سران قوای سه‌گانه، صداوسیما و نیروهای مسلح مسئول اجرای سیاست‌های کلی هستند. یعنی وقتی سیاست‌های کلی به آقای رئیس جمهور یا رئیس مجلس و یا رئیس قوه قضائیه ابلاغ می‌شود، این مسئولین باید در دستگاه خودشان این سیاست کلی را تبدیل به آیین‌نامه، برنامه و دستورالعمل و به زیرمجمو‌عه‌هایشان ابلاغ کنند و آن زیرمجموعه موظف هستند، این دستورالعمل‌هایی را که ناشی از سیاست‌های کلی هستند، اجرایی کنند.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا: یک بحث‌هایی در مورد جابجایی مجمع از این مکان به خیابان نیاوران هست. آیا درست است و در این موضوع بحثی شده است؟

آقای دکتر رضایی: مجمع تشخیص مصحلت نظام تا پایان امسال به محل ساختمان قدیم سنا منتقل خواهد شد که اوایل انقلاب جلسات مجلس شورای اسلامی در آنجا تشکیل می‌شد. یعنی ساختمان مجلس سنا در اختیار مجمع قرار گرفته و ما طی ماه‌های آینده جلساتمان را در آنجا برگزار می‌کنیم و بخشی از کارهای پژوهشی، تخصصی و کارشناسی را هم در آنجا مستقر می‌کنیم.

دفتر آیت الله هاشمی شاهرودی در آنجاست و من هم در آنجا خواهم بود. کلاً ساختمان مجلس سنا به مجمع واگذار می‌شود و در مقابل ما ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک را به مرکز پژوهش‌های مجلس می‌دهیم که استفاده کنند.

خبرنگار خبرگزاری فارس: در خصوص هجمه‌های اخیر علیه قوه قضائیه که شاهد هستیم، تخریب‌ها و هجمه‌های بی‌سابقه‌ای از سوی ضدانقلاب، جریان فتنه و مدافع قدرت و ثروت، علیه رئیس دستگاه قضا صورت می‌گیرد، می‌خواستیم ارزیابی‌تان را از این اقدامات بدانیم که با چه هدفی رئیس دستگاه قضا را مورد هدف قرار می‌دهند؟

آقای دکتر رضایی: اخیراً با توسعه فضای مجازی در داخل کشور، یکی از این روش‌های جمع‌آوری اطلاعات که یک کار سازمان‌های جاسوسی است، به راه افتاده که از طریق ایجاد خبرها و شایعات سعی می‌کنند تمام کسانی را که به آنها دسترسی ندارند را با شبکه مجازی فعال کنند و هر خبری و اطلاعی را کسی در رابطه با آن شایعه دارد، - چه درست و چه غلط- در فضای مجازی بگذارد.

این یک تیر است که دو هدف را می‌زند. اول تخریب می‌کند و دوم اطلاعات جمع‌آوری می‌کند. مثلاً اگر در رابطه با رئیس قوه قضائیه گفتند که یکی از خانواده‌اش این گونه است، در داخل کشور خیلی‌ها هستند که شاید نسبت به ایشان دشمنی داشته و یا مخالف باشند. آنها می‌گویند که ما چه کار کنیم که همه مخالفین یک مقام را بسیج کنیم و بروند اطلاعات جمع‌آوری کنند و مفت و مجانی این اطلاعات را در شبکه مجازی بیاورند؟!  در داخل ایران نیستند که به عنوان جاسوس گرفتار شوند، بیرون هستند. لذا الان ایجاد شایعات که اسمش «شایعات هدفمند» است، تبدیل به جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی شد که از طریق سیستم‌های سنتی، هم هزینه‌بر بوده و هم امکانپذیر نبود. الان این یک روش شده که از آن استفاده می‌کنند. البته این پادزهر دارد و مسئولین کشور بایستی به پلیس بین‌الملل شکایت کنند. دادگاه‌های بین‌المللی وجود دارد. سیستم‌های بین‌المللی وجود دارند و به راحتی می‌توان اینها را خنثی کرد. اینکه فقط سکوت و تکذیب شود، کفایت نمی‌کند. چون این شیوه فردا وارد خانواده‌ها خواهد شد و ممکن است خانواده‌ای را - ولو جزو مسئولین کشور هم نباشد- نشانه بگیرد و آبروی یک کشاورز، کارگر و یا بقالی را بریزند. آیا این فرد نمی‌تواند پیگیری کند، ولو اینکه این سایت در خارج از کشور باشد؟

قوه قضائیه، دولت، سیستم‌های اطلاعاتی کشور باید برای حفظ حریم شخصی افراد چه مسئول باشند و چه مسئول نباشند، سیستم‌های ایمنی را طراحی کنند. اگر کسانی واقعاً برای این کشور دلسوزی دارند و اخبار و گزارش‌هایی دارند، از مقامات رسمی دنبال کنند و به وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، یا مسئولین بازرسی بدهند. در داخل کشور ما الحمدلله کانال‌های بازرسی فراوانی وجود دارد. هجده دستگاه ناظر در کشور است. از دادگاه دیوان محاسبات گرفته تا وزارت اطلاعات و نهادهای رسمی فراوان، برای پیگیری اخبار و اطلاعات وجود دارد و اگر کسی دلسوز باشد، می‌تواند به یکی از اینها مراجعه کند و خبر و گزارش خودش را انجام بدهد. اینکه از فضای مجازی به صورت پنهان، آشفته و بدون اینکه مشخص باشد که چه کسی است و آدرس آن کجاست، مطلبی را بگویند و بخواهند بعد یکسری اخبار و اطلاعات جمع‌آوری کنند، این کاملاً روشن است که حربه شناخته شده‌ای است. البته چون چیز جدیدی است، مردم ما آرام آرام با این فضا بیشتر آشنا می‌شوند و خودشان آن سیستم ایمنی را فراهم خواهند کرد.

خبرنگار خبرگزاری مهر: طی روزهای آینده رئیس جمهور آمریکا بنا دارد نظر نهایی‌اش را راجع به برجام اعلام کند و شواهد حاکی از این است که قرار است عدم پایبندی ایران را اعلام کند، به اعتقاد شما در این صورت جمهوری اسلامی ایران چه موضعی را باید اتخاذ کند؟

آقای دکتر رضایی: از اخبار چنین برمی‌آید که ایشان می‌خواهد به جای اینکه خودش تمدید عدم تحریم‌ها یا تمدید توقف تحریم را امضا کند، به کنگره بدهد. یعنی اگر امضا نمی‌کرد، خودبخود آمریکا از برجام خارج می‌شد. یعنی اگر ایشان امضا نکند، آمریکا از 23، 25 و 28 مهر از برجام خارج می‌شود. ولی این‌گونه که خبر می‌آید و هنوز ما دقیق نمی‌دانیم، اخبار این است که ایشان می‌خواهد این را به کنگره واگذار کند. کنگره هم دو، سه ماه وقت دارد که روی این صحبت کند که آیا توقف تحریم‌ها را کنگره رد کند و تحریم‌ها اجرایی شوند یا نه. کنگره هم شرط و شروطی می‌گذارد و همچنان توقف تحریم‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. یعنی تحریم‌ها برنمی‌گردد. ظاهراً بنای ایشان بر این است که این بار را از روی دوش خودش بردارد و بر دوش کنگره بگذارد. پس همین اول کار معلوم است که ایشان با یک مشکل جدی مواجه است. یعنی ایشان که نمی‌تواند حداقل هفتاد تا هشتاد کیلو وزنه بزند، می‌خواهد یک وزنه پانصد کیلویی را بزند. معلوم است که دنبال کمک است و کنگره می‌خواهد به کمکش بیاید. کنگره که به کمکش بیاید، مسئله پیچیده‌تر می‌شود. یعنی ایشان به راحتی می‌توانست امضا کند، ولی وقتی به کنگره می‌رود، مسئله پیچیده‌تر می‌شود و ایشان به این سادگی نمی‌تواند از این بیرون بیاید. به نظر من نوعی خودکشی است. یعنی اگر ایشان چنین تصمیمی بگیرد، آقای ترامپ انتحار سیاسی بزرگی کرده است.

خبرگزاری دانشجو: جناب آقای دکتر رضایی، آمانو اعلام کرده که بند T مندرج در توافق هسته‌ای چندان شفاف و روشن نیست و مخالفین برجام هم عنوان کردند که با استناد به این بند توان بازرسی از مراکز نظامی جمهوری اسلامی را خواهند داشت، در این خصوص توضیحات حضرت‌عالی را می‌خواستم.

آقای دکتر رضایی: مسئولان کشور بارها موضع گرفتند و نظر من این است که تقاضاهایی از این قبیل خواسته غیرمنطقی است. ما هیچ وقت اسرار نظامی‌ خود را در اختیار کسی قرار نمی‌دهیم، اگر اسرار نظامی کشوری لو برود، آسیب‌پذیری زیاد می‌شود. یعنی اگر اسناد و مدارک نظامی ما لو برود، آسیب‌پذیر می‌شویم و کسانی که می‌خواهند علیه ایران تهدید کنند، دل و جرأت و شجاعت پیدا می‌کنند. البته کتمان اسرار یکی از راه‌های جلوگیری از ناامنی است. هر چه اینها به اسرار نظامی ما آگاه‌تر شوند، کشور ما ناامن‌تر خواهد شد. بنابراین ما قبول نخواهیم کرد که کسی وارد بخش‌های نظامی کشور شود. خیلی خوش آمدید.

 

فیلم / مصاحبه آقای دکتر رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصحاب رسانه‌ها

مشروح سخنان حضرت آيت الله هاشمي شاهرودي ، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در افتتاحيه اجلاس جهاني محبان اهل بيت(ع) و مسأله تكفيري ها

مشروح سخنان حضرت آيت الله هاشمي شاهرودي ، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در افتتاحيه اجلاس جهاني محبان اهل بيت(ع) و مسأله تكفيري ها